Блог

Да започнем ефективно – 13 съвета за борба с умората сутрин!

Когато събуждането е трудно, обмислете нови стратегии…

Всички сме имали от онези сутрини, когато просто не можем да се отърсим от чувството на мудност и умора, дори когато „технически“ сме се наспали. В опит да се се раздвижат, много от нас редят чаша след чаша кафе. Но прекаленото количество кофеин, може единствено да ни накара да станем по-тревожни, треперливи и да ни накара да ходим по-често до тоалетна.

Затова споделяме по-ефикасни начини да прогоните сутрешната умора и да продължите деня си с енергията, от която се нуждаете.

  1. Не проточвай алармата на будилника!

Любимият бутон snooze – за отлагане на алармата, може да не е толкова добър за ритъма на съня ви, колкото и да ви харесва.

Прекарването на последните половин час от нощния сън, или това което изследователите наричат ​​„фрагментиран сън“, оказва влияние върху това как ще действате през целия ден.

Трик –  90-минутен хак на цикъла на заспиване

Може да настроите 2 аларми:

Една за 90 минути, преди часа в който искате да се събудите, и една за момента, когато всъщност искате да се събудите!

Теорията е, че 90-те минути сън, които получавате между дрямките, ще бъдат пълен цикъл на сън, който ви позволява да се събудите след вашето REM състояние, вместо по време. REM фазата на сън е времето, в което сънувате. Нарича се още парадоксален сън, който се оказва доста важен за цялостното ви здравословно състояние . Ето какво още не знаете за REM фазата на сън.

Абревиатурата REM идва от английски (Rapid Eye Movement) и означава бързо движение на очите по време на сън. Тази фаза на съня настъпва около 60-90 минути след заспиване. Тя се характеризира с бърза мозъчна дейност. REM сънят е всъщност времето, когато активно сънувате.

  1. Пийте вода за да намалите чувството на умора

умораУмората е класически симптом на дехидратация на организма, като дори лека дехидратация може да предизвика чувство на сънливост, промени в когнитивните способности и нарушения на настроението. Така, че ставайки – грабнете чаша вода за освежаване! Ако тя е леко топла, още по-добре! Ще раздвижи перисталтиката и ще помогне по-лесно да пречистите организма.

Ако забелязвате, че дори при прием на вода сутрин, състоянието на мудност продължава, увеличете приема на вода през целия ден – минимум 1.5 л., пийте чайове, сокове и други безкофеинови напитки.

  1. Стречинг и йога

Има причина да се чувствате толкова добре сутрин, когато се разтягате!

През нощта, по време на REM съня (или времето, когато активно сънувате), мускулите ви са буквално парализирани,  повторното им активиране освобождава енергостимулиращи ендорфини.

Ако имате време, направете сутришна йога, малко упражнения за разтягане или гимнастика, която предпочитате. Само 25 минути на ден могат да повишат енергийните нива и мозъчната ни функция.

  1. Наплискайте се с вода

След утринно раздвижване, идва ред на наплискване! Хладка вода за лицето, напръскайте смело, за да отворите широко очи!

Хладък душ за цялото тяло е нещо много ободряващо и в същото време здравословно – ще направите каляване, което хем ще ви ободри, хем заздрави!

Бутилка със спрей вода на нощното шкафче е също добър вариант, за тези които искат само да протегнат ръка!

    1. Закуска за задвижване на енергията

Не е ясно дали за всички е валидно, но като цяло пропускането на първото хранене може да повлияе негативно на вашата енергия и способност да се концентрирате през целия ден.

Храната е гориво. Дайте на тялото си малко калории, за да го приведете в действие за началото на деня. Не прекалявайте с количеството и вида на закуската! Плодове, ядки, пълнозърнеста каша, яйца на очи, кой каквото обича.

  1. Избягвайте консумация на захар поне до обяд

Сладки продукти като подсладени кафе напитки, сладкиши и зърнени закуски могат да доведат до класически скок на кръвната захар, който да ви накара да се чувствате изтощени.

Професионален съвет: Четете етикетите на храните, за да знаете колко количество захар получавате за закуска и намалете, където е възможно. Дръжте цели храни като ябълки, моркови и портокали под ръка, за бързо хапване и засилване на енергията.

  1. Пийте по-малко кафе, за да намалите чувството на умора

Точно така, казахме по-малко кафе, но не и никакво!

Въпреки, че кафето има много ползи за здравето, многото кафе сутрин може да допринесе за повишена умора по-късно през деня.

Също пийте кафе в малка чаша, така също ще намалите консумацията на поеманото количество.

  1. Излезте навън, за да освежите главата

умора

Слънчевата светлина увеличава нивата на серотонин в тялото.

Това от своя страна подобрява съня, и увеличава енергията ни през деня. Според поредица от изследвания на университета в Рочестър, прекарването на достатъчно време сред природата „кара хората да се чувстват по-живи“.

Звучи като много добра причина да прекарате част от сутрините си на открито, нали?

  1. Кардио тренировка сутрин

Разбира се, когато искате да влезете обратно в леглото, упражненията може да звучат доста непривлекателно – но може да е точно това, което тялото иска! Каране на колело, малко джогинг, скокове или няколко кръга с високо вдигнати колене,  ще свършат чудесна работа.

  1. Редуцирайте стреса

Възможно ли е работата ви, или други стресови фактори вкъщи да ви изтощават и носят умора?

Може да не успеете да решите проблемна ситуация за една нощ, но след като сте я идентифицирали, като източник на психическо и физическо изтощение, можете да предприемете определени мерки, за да я облекчите.

Рационализирайте забързаните сутрини у дома, като подготвите училищния обяд от предишната вечер, за сметка на отделено време за сутрешни медитации и релакс, преди да започне денят ви експресно!

11. Нещо, което да очаквате!

умора

Понякога всичко, от което се нуждаем за енергиен тласък, е малко вълнение на хоризонта!

За да преодолеете сутрешната умора, разсейте се пътувайки към работа с телефонен разговор с приятел (ако не шофирате например)! Слушайте приятно радио предаване, направете си закуска, прегледайте снимки за предстощо пътуване – все неща, които  ще ви разсеят.

  1. Обърнете внимание на менталното здраве

Ако сутрешната умора се превърне в хроничен проблем, това може да бъде причинено от депресия или тревожност. Хората с депресия могат да се чувстват по-зле сутрин, или да се чувстват депресирани само сутрин. Единственият начин да разберете, е да проследите настроението си или да посетите лекар специалист. Задаването на някои ключови въпроси относно състоянието на психичното ви здраве може да разкрие основно състояние, което се нуждае от професионално внимание.

  1. Практикувайте хигиена на съня

умораАко нощния сън нарушава ежедневния ритъм, може би трябва да направите промени от вечерта, които да подобрят качеството на съня, като например:

  • Да спрете всички дигитални устройства  поне 2 часа преди лягане
  • Това да стане правило за всяка вечер
  • Да си създадете уют и комфорт в стаята, където спите – това предполага промяна в цветовете на стаята, приглушено осветление, подреждане на струпани багажи и ненужни вещи, подходящи свещи или масла за ароматерапия, ако е прекалено светло затъмняващи завеси и т.н.

Вие познавате себе си по-добре от всеки друг, така че експериментирайте!

А на сутринта ставане в един и същи час, дори през уикенда, ще помогне да създадете рутина, с която организмът да привикне и да се пренастрои по-лесно!