Блог

Рафинирано или нерафинирано кокосово масло: Каква е разликата?

Кокосовото масло се превърна в едно от най-популярните олиа за готвене в целия свят през последните няколко години и традиционно се използва, като един от основните източници на мазнини в много тихоокеански и азиатски страни.

Тази растителна мазнина има някои свойства, които другите масла за готвене нямат, като например, че съдържа предимно наситени мазнини, което я прави твърда при стайна температура, а не течна.

Съдържа също средноверижни триглицериди /medium-chain triglycerides-MCTs/ и лауринова киселина, които могат да осигурят някои предимства за тялото, като изгаряне на мазнини и защита на сърцето.

И все пак може би ще ви е интересно да разберете, кой тип кокосово масло е най-подходящ за вашите нужди.

В тази статия ще разгледаме разликите между нерафинирано и рафинирано кокосово масло, както и кой тип трябва да се използва в конкретни случаи.

Производство

Основната разлика между рафинираното и нерафинираното кокосово масло е в това как се произвеждат, което от своя страна засяга някои от техните физически свойства, като вкус и точка на топене.

Нерафинирано кокосово масло

Нерафинирано кокосово маслоПонякога наричано необработено кокосово масло, или нерафинирано кокосово масло е масло, което е пресовано от кокосовата маса  и не е претърпяло допълнителна обработка.

Има два метода за извличане на нерафинирано кокосово масло от кокосови орехи:

Сух. Този метод използва машина за пресоване на кокосово масло от изсушена кокосова маса или копра.

Мокър. Тази техника включва пресоване на кокосово мляко и кокосово масло от пресни кокосови орехи и след това разделяне на двете.

Повечето нерафинирано кокосово масло се извлича чрез мокър процес. Може да видите някои нерафинирани кокосови масла с надпис „студено пресовани“, което означава, че по време на извличането му не е участвала топлина.

Нерафинираното кокосово масло е твърдо при стайна температура и има силен кокосов аромат, който може да придаде и на храни, които го включват. Точката му на дим или температурата, при която маслото започва да пуши, е 350 ° F (177 ° C).

Рафинирано кокосово масло

Рафинирано кокосово маслоОт друга страна, рафинираното кокосово масло претърпява допълнителна обработка, за да се направи по-подходящо за готвене.

Започва с пресоване на сурово кокосово масло от копра. На този етап процесът може да бъде подобен на този при сухата екстракция на нерафинирано кокосово масло. След това може да се случи една, или повече от следните стъпки, в зависимост от производствения процес:

Дегумиране. Суровото кокосово масло се смесва с дегумиращо средство за отстраняване на клея, което може да промени структурата и качеството на маслото. Маслото се измива във вода, за да се отделят този клей от маслото.

Неутрализиране. След това към маслото се добавя натриев хидроксид или луга, който образува сапун със свободни мастни киселини в маслото. След това маслото се измива с вода, като се отстраняват сапунът и свободните мастни киселини. Това намалява риска от гранясване, тъй като свободните мастни киселини са склонни към окисляване.

Избелване. След неутрализирането, маслото се „избелва“ чрез филтриране през активиран глинен филтър. В този процес не се използва избелващо средство.

Дезодориране. И накрая, маслото се дезодорира топлинно, за да се премахне останалият аромат или вкус на кокос. Докато полученото кокосово масло е по-силно обработено, то има по-висока точка на дим от 204–232 ° C от 400–450 ° F, което го прави по-подходящо за готвене при висока температура. В по-голямата си част то също е без вкус и мирис.

Освен това рафинираните и нерафинираните кокосови масла имат сходни хранителни профили, осигурявайки 120 калории чиста мазнина на супена лъжица (14 грама). Всеки тип по подобен начин съдържа сходни съотношения на средноверижни триглицериди, лауринова киселина и наситени и ненаситени мазнини.

Как да изберем кой да използваме?

В по-голямата си част изборът на рафинирано, или нерафинирано кокосово масло е въпрос на лични предпочитания. Има обаче някои приложения, за които единият тип може да е по-подходящ от другия. Ето няколко примера.

Печене

Поради силния кокосово орехов вкус и аромат на нерафинирано кокосово масло, рафинираното кокосово масло може да е по-добрият избор за печене. Ако използвате рафинирано кокосово масло, резултатът няма да има кокосов вкус и мирис, които иначе биха могли да имат, ако използвате нерафинирания вариант.

Ако обаче предпочитате нерафинирано кокосово масло и нямате нищо против аромата му, неговата по-ниска точка на дим е малко вероятно да повлияе на качеството на печените изделия, тъй като самата храна няма да достигне толкова високи температури, дори и във фурна, поставена на по-висока температура от 350 ° F (177 ° C).

Независимо от това и двата вида кокосово масло са чудесна веган алтернатива на маслото в приложенията за печене, тъй като и двете са твърди при стайна температура.

Това прави кокосовото масло идеално за използване в рецепти, като веган бисквити или кори за баница, при които използването на твърда мазнина помага да се създаде лек и люспест продукт.

Готвене

При готвенето, по-високата точка на дим на рафинирано кокосово масло го прави явен победител. Идеален е за готвене с висока температура, като например пържене и сотиране.

Това ви позволява да готвите при по-високи температури, което води до продукт, който е хрупкав, но не е изгорял.

Все пак можете да използвате нерафинирано кокосово масло за готвене, въпреки че може да се наложи да готвите при по-ниска температура за по-дълъг период от време.

Като алтернатива, маслото от авокадо може да е дори по-подходящо за готвене на висока температура, като пържене в дълбочина. Той има точка на дим от 253–271 ° C (488–520 ° F) и мек, орехов аромат, което често е добро допълнение към пържени или сотирани храни.

От друга страна, ако търсите масло за дресинги за салати или за пръскане на приготвена храна, екстра върджин зехтинът е най-добрият вариант, тъй като е мек на вкус и течен при стайна температура.

Зехтинът може също да се използва за готвене, тъй като точката му на дим варира от 350–410 ° F.

Грижа за кожата и косата

Много хора използват кокосово масло върху кожата и косата си като естествен овлажнител или балсам.

Въпреки че можете да използвате рафинирано кокосово масло за това, ако миризмата на нерафинирания сорт ви притеснява, но нерафинираното кокосово масло може да е по-добрият избор, тъй като е по-малко обработено и следователно ще бъде по-нежно за вашата кожа и коса.

Диетични нужди

И накрая, някои хора използват кокосово масло, защото то отговаря на техните диетични предпочитания. Например, маслото е популярен избор за хората на нисковъглехидратна кето диета с високо съдържание на мазнини, тъй като съдържа малки количества средноверижни триглицериди  и е потенциално  масло, изгарящо мазнини.

За хората на кето диета и двата вида обикновено са добри, като се имат предвид сходните им хранителни профили.

Някои хора обаче са по-загрижени за качеството на диетата, отколкото за съдържанието на макронутриенти. Например хората хранещи се с минимално обработени храни на диети, като палео или чисто хранене(clean eating), нерафинираното кокосово масло би било най-добрият вариант, защото е най-малко обработено.

Заключение

Рафинираното и нерафинираното кокосово масло имат по същество идентични хранителни профили, но са доста различни.

Рафинираното кокосово масло има по-мек аромат и вкус, но по-висока точка на дим, докато нерафинираното кокосово масло е минимално обработено със силен кокосов аромат и по-ниска точка на дим.

В зависимост от това за какво ви е необходимо маслото, един тип може да е по-подходящ за вас от другия. Независимо от това, поради подобното им съдържание на хранителни вещества, както рафинираните, така и нерафинираните кокосови масла са чудесни източници на здравословни мазнини.

Когато говорим за хранене и здравословни храни, най –добрият начин да установите дали имате хранителна непоносимост е като направите тест. Доверете се на 100% резултати. Food Test 220+ е високочувствителен, точен, имунологичен, количествен тест, който отчита хранителни специфични антитела, тип имуноглобулини клас G / IgG/ към 220+ храни, които могат да причинят неподходящ имунен отговор и да повлияят неблагоприятно човешкото здраве.

Related Posts